Adım Takip Sistemli Merdiven Led Aydınlatma

 Sizde benim gibi internette Adım Takip Sistemli Merdiven Led Aydınlatma sını görüp bunun nasıl yapıldığını araştıyorsunuz.

Arkadaşlar sistemi bakır plaka üzerine yaparak bord yerine plakalı bir devre oluşturdum ve herhangi bir sıkıntı çıkmadan montajını yaptım. Herhangi bir problem çıkmadan çalıştı. Şuan evimdeki merdivende bu sistemi kullanıyorum. Bazı arkadaşlar mail ve yorum yolu ile satın almak istediklerini belirtmişler ancak yaptığım devre ve bağlantılar tamamen amatör bir çalışma olduğundan dolayı garanti veremediğim için ücret karşılığı bu projeyi hazırlamayı kabul etmiyorum.



Yaklaşık 2 ay önce bu sistemin nasıl yapıldığı konusunda araştırma yapıp bir çok döküman ve kaynaktan bilgiler topladım. En sonunda istediğim sonucu aldım. İnternette bulunan projelerin çoğu 5V gerilim ile çalışan sistemler olduğundan şerit led yakmak için gereken projeyi kendi çabalarımla çizdim. Anlatıma geçmeden önce şunu belirtmeliyimki herhangi bir yerde elektronik veya arduino eğitimi almadım. Kendi çabalarımla geldiğim son noktayı sizlerle paylaşmak istedim. Projeye girişmeden önce sistemin mantığını anlatayım.

Dublex dairelerde iç merdivenin alt ve üst katlarındaki ilk basamaklara koyulan hareket sensörü sayesinde ilk basamakta görülen hareket ile ledler sizin gidiş yönünüze doğru yanmaya başlıyor. Belirli bir süre sonra arkanızdan tek tek sönüyor. Yanma sürelerini, yanma hızlarını kodlar ile ayarlamanız mümkün. Bu işlemi yapan ise bir kart. Arduino..

Arduino Nedir?

Örnek olarak alınabilecek bir elektronik devre sitesi Şuan fiyatı 17 TL

https://www.hobidevre.com/arduino/arduino-cesitleri/Arduino-uno-klon-dccduino

Arduino, elektronik ile ilgili olan her insanın kolayca kullanabilmesi için geliştirilmiş açık kaynaklı bir mikrokontrolcü platformudur. Arduino kullanarak çeşitli sensörlerden gelen sinyalleri okuyabilir, ışık yakıp söndürebilir, motor çalıştırabilir; kısacası aklınıza gelebilecek tüm elektronik uygulamaları yapabilirsiniz. (robotistan.com)

Tanımdanda anlaşılacağı gibi sistemin beyni bu kart. Piyasada bir çok çeşidi var ve bu kart ile bir çok proje geliştirebilirsiniz. Bunun için web aleminde bulunan bir çok konu ve hazır proje mevcut. Kartın orjinali pahalı olsada piyasada bulunan clonelarını uygun fiyata temin etmeniz mümkün.

Lütfen Dikkat : Tekrar belirtmek isterimki elektronik devreler konusunda bir bilgi hazinesine sahip değilim. Aşağıda belirtilen proje kendi projem ve denemiş ve çalıştığı görülmüştür. Eğer siz devreler konusunda bilgi sahibiyseniz bu projeyi daha iyi hale getirmede yardımcı olmak adına iletişime geçebilirsiniz.

Adım Takip Sistemli Merdiven Led Aydınlatma Projesi

Ben Projede 16 basamaklı bir merdiven aydınlatması kullandım. Siz bunu geliştirerek çoğaltabilir veya azaltabilirsiniz.

Gereken Malzemeler

  • 1 Adet Arduino Uno R3
  • 2 Adet 74HC595 Shift Register
  • 16 adet 1kohm direnç
  • Yeterli uzunlukta şerit led (her basamağa 80 cm düşünülürse 13 metre şerit led)
  • 16 adet MOSFET
  • 2 adet PIR Sensor
  • 1 adet Adım Takip Sistemli Merdiven Led Aydınlatma projenize uygun led trafosu Tavsiye 10A 12V  (13 metrelik tek renk şerit led için 6 A'lik bir led trafosu yeterli olacaktır. Ben 10A'lik bir led trafosu kullandım )
  • Bağlantı Kabloları
  • Board

Adım Takip Sistemli Led Merdiven Aydınlatma

Bordun ayrıntılı şeması (yakınlaştırılmış hali)

Sistem için gereken arduino kodu aşağıdadır.

Kodların nasıl yükleneceği ile ilgili aşağıdaki linkte bulunan yazımızı okuyabilirsiniz.

https://www.rehbergec.com/arduinoya-kod-nasil-yuklenir/

int led = 13;
int sensorUp = 7;
int sensorDown = 6;
int latchPin = 9 ; //Pin conectado a ST_CP of 74HC595 (Amarillo)
int clockPin = 10; //Pin conectado a SH_CP of 74HC595 (Amarillo)
boolean registers[17];
int dataPin = 8; //Pin connected to DS of 74HC595 (Amarillo) // the setup routine runs once when you press reset:
pinMode(latchPin, OUTPUT);
void setup() { // initialize the digital pin as an output. pinMode(sensorUp, INPUT); pinMode(sensorDown, INPUT);
for (int i = 16; i>=0; i--)
pinMode(clockPin, OUTPUT); pinMode(dataPin, OUTPUT); writereg(); } void writereg() { digitalWrite(latchPin, LOW) ; {
// the loop routine runs over and over again forever:
digitalWrite(clockPin, LOW); digitalWrite(dataPin, registers[i] ); digitalWrite(clockPin, HIGH); } digitalWrite(latchPin, HIGH); } void loop() {
for(int i = 0; i<17; i++) { registers[i] = LOW; delay(200); writereg(); }
if (digitalRead(sensorUp) == HIGH){ for(int i = 0; i<17; i++) { registers[i] = HIGH; delay(200); writereg(); } delay(500); } if (digitalRead(sensorDown) == HIGH){
}
for(int i = 16; i>=0; i--) { registers[i] = HIGH; delay(200); writereg(); } delay(500); for(int i = 16; i>=0; i--) { registers[i] = LOW; delay(200); writereg(); }
}

Arduino : İstediğimiz kodu yazarak sistemi yönetecek kart.

MOSFET : Şerit ledleri yakabilmek için gerekli olan 12V gerilimi alabilmemiz ve yakıp söndürme işlemini yapabilmemiz için gerekli. Çalışma prensibi şöyle : Arduinonun gönderdiği 5Vluk gerilim mosfete geldiğinde 12Vluk çıkışa izin verir. (Elektronikçi olmayan biri olarak anca bu tanımı verebiliyorum)

Shift Register : 16 basamak için çıkış alabilmemize olanak veren entegre.

PIR SENSOR : Adım Takip Sistemli Merdiven Led Aydınlatma projesinde Hareket algılayıcılar. Merdivenin alt ve üst basamaklarına yerleştirmek için.

Adım Takip Sistemli Merdiven Led Aydınlatma Proje şemasında arduino için farklı bir güç kaynağı bağlamaya ihtiyaç olmadığından arduinoya nereden güç verileceği göstermedim. Arduinoya enerjiyi, VCC girişinden direk olarak led trafosu çıkışından alınan bir bağlantıyla yapılabilir.

Bu bir taslak yazıdır. Bu proje ile ilgilenen arkadaşlara destek için yazılmaktadır. Güncellenecektir.

Tüm soru ve sorunlarınızı yorum kısmından iletebilirsiniz.

Yorumlar