Uyanılamayan Rüyalar

En mantıklı arama kelimesinin uyanılamayan rüyalar olduğunu düşündük ancak bu durumun bilimsel bir adı var. Lucid Rüya. Muhtelemelen az önce uyanamadığınız bir rüya gördünüz. Yada gece uyanamadığınız bir rüya gördüğünüzü şimdi hatırladınız.

Uykuda olduğunuzu biliyorsunuz. Uyuduğunuz yerdeki odayı veya çevreyi görebiliyorsunuz. Hatta duyabiliyorsunuz. Ama vücudunuzu kıpırdatamıyorsunuz.

Bu tür rüyaları bir çok yaşadığım için araştırma yapma isteği uyandı ve araştırdım. Ancak ilk olarak sizlere yaşadığım uyanılamayan rüyalardan bir tanesini anlatmak istiyorum.

Gündüz eğitimi sonrasında büyük bir yorgunlukla kendimi eve attım ve televizyonun karşında yattım. Evde yalnızım. Televizyon izlerken uykuya daldım. "Uyandım" Aslında uyanmadım ama uyandığımı sandım. Kendime ne kadar yorulmuşum kolumu bile kıpırdatamıyorum dedim. Televizyon açık ama yayının ne olduğunu göremiyorum. Artık kalkayım dedim kalkamıyorum. Bir terslik olduğunu anladım ve korkmaya başladım. Aslında uyuduğumu henüz uyanamadığımı farkettim. Evde kimse yok ve yardım çağıracak kimse yok ama yinede sesimi duyurmak amacıyla bağırmam gerektiğini düşünerek bağırmaya çalıştım. Ancak nafile bir ti sesi bile çıkaramıyordum. Sonrasında içeriye iki adam girdi. Kollarımı tuttu. Siz kimsiniz demeye çalışıyorum ancak başaramıyorum. Adamın biri "Biz bakanlıktan geliyoruz. Arıcılıkla uğraşıyoruz. Seni serbest bırakamayız" dedi. Ben iyice panik yaptım. Bağırmak için tüm gücümü kullandım ve boğuk bir çığlık sesiyle uyandım. Gözlerimi açtım televizyon açık ve ekranda arıcılar tarım bakanlığının desteğinden bahsediyorlar. Yaklaşık 5 dakika az önce neler olduğunu anlamak için yerimden kalkamadım.

Bu ve bunun gibi bir çok rüya görüyorum. Hatta bir keresinde rüya içinde rüya gördüm ve en içteki rüyadan uyanmak için yüksek bir yerden atladığımı hatırlıyorum.

Bu tür rüyaları kontrol edebileceğinizi biliyor musunuz?

Uyanılamayan rüyaların bilimsel adı Lucid Rüya.

Lucid Rüya nedir?

Lucid dream ya da lucid rüya ya da bir diğer adıyla berrak rüya; rüya gördüğünüz sırada rüyada olduğunuzun farkında olmanız durumuna verilen isimdir. Yani bir çok kişinin yaşadığı; beden derin bir uyku halindeyken bilinciniz açılır ve rüyanız içinde bilinçli bir şekilde gezerseniz bu duruma lucid rüya deniyor. Çoğunlukla rüyada anladığınızda uyanırsınız fakat uyanmadığınız zamanlar inanılmaz bir deneyime dönüşür. Kimi zaman her şey yani çevrenizdeki objelerden tutun insanlara kadar her şey kontrolünüz altındadır, kimi zaman ise bilinçli hareket edersiniz ama bilinçaltınızı kontrol edemezsiniz. Fakat lucid rüyaya geçmek ve onu kontrol edebilmek için yöntemler vardır.

ilimsel anlamda ilk defa 1867 yılında The Marquis D’Hervey de Saint-Denys isimli sinelojist, bir kitabında bu olgunun potansiyelinden bahsetmiş ve 1968 yılında ise Celia Green isimli bir parapsikoloji araştırma görevlisinin “Lucid Dream” isimli kitabında ilk defa ciddi ve bilimsel bir dil ile bahsi geçmiştir.

Lucid Rüya Nasıl Görülür ?

1. Yöntem : Rüya Günlüğü

Uyanılamayan rüyalar yani Lucid rüyaya geçebilmek için bilinen bazı teknikler vardır. Kimi zaman isteğiniz dışında, kimi zamanda kendinizi şartlayarak lucid rüyaya geçebilirsiniz. Lucidliğe geçmek için kullanılan en temel yöntem, bir rüya günlüğü tutmaktır. Başucunuzda bulunduracağınız bir günlüğe uyanır uyanmaz gördüğünüz rüyaları not edin. Bu şekilde gördüğünüz rüyalar ile daha sıkı bir bağ kurarsınız.

Rüyaya dönebilmek için rüya ile bağ kurmak önemlidir, rüyadan ne kadar etkilenir ve ne kadar hafızanıza kazırsanız ona dönme şansınız  kadar fazla olur. Örneğin kimi zaman geceleri tuvalete kalkar ve döndüğünüzde rüyaya devam edersiniz çünkü daha rüyadan kopmamışsınızdır ve gördükleriniz tazedir. Bu da kurduğunuz bağ körelmeden uykuya devam ettiğiniz için olur. Bazen sizi çok etkileyen bir rüyayı birden fazla hatta defalarca görürsünüz yine rüya ile olan bağ ve hafızanızdaki netliği önemli bir etkendir. İşte bu sebeplerden dolayı rüya günlüğü de bu bağı güçlendirir rüyayı daha somutlaştırır. Böylece rüyalar alemine dönüşü de kolaylaştırır.

2. Yöntem : Gerçeklik Testleri

Bir diğer yöntem veya da pekiştirici yöntem de gerçeklik testleridir. Rüyalarda bir çok mantık hatası olur. Yer çekiminden tutun, yeri şekli veya tamamı değişen objelere kadar. En sık rastlanan hatalardan birisi de parmağınızı elinize değdirdiğinizde elinizin içinden geçmesidir.

Peki gerçeklik testlerini lucid olmadan nasıl yapacağız diyorsanız, bunları ilk etapta gerçek hayatta yapacaksınız ki zihnen böyle bir kontrole kendinizi alıştırasınız. Yani eğer normal hayatta düzenli aralıklarla rüyada olup olmadığınızı kontrol ederseniz bunu alışkanlık haline getirir ve bu kontrolleri rüyadayken de sürdürecek ve kendiniz rüya anında yakalama şansınız artacaktır.

En yaygın kullanılan gerçeklik testleri; daha önce de dediğimiz elden parmak geçirmeye çalışmak, ağzınız ve burnunuz kapalıyken nefes almaya çalışmak, ışıkları açıp kapatmak veya elektrikli aletleri açıp kapamak (genellikle rüyalarda bu tarz elektronik şeylerde tutarsızlık olur), aynı yazıyı bir kaç defa okuyarak değişip değişmediğini kontrol etmek, saatiniz kolunuzda ise zamanı değiştirmeye çalışmak, eliniz ile masaya veya diğer objelere dokunup nasıl hissettiğinizi ya da hissedip hissetmediğinizi kontrol etmek, bir takım süper güçleriniz olup olmadığını veya uçup uçamadığınızı kontrol etmek ya ad zıpladıktan sonra süzülüyor musun diye kontrol etmek (bunlar muhtemelen sizlere tanıdık gelmiştir çünkü çocukluğumuzda bir çoğumuz gün boyu uçma hayali kurar hatta kimi zaman uçabileceğimize kendimizi inandırırdık, yani bu sebeple çocukken bir çoğumuz rüyasında uçabiliyordu fakat artık uzun zamandır uçamıyor, bu da benzer bir şartlanma), aynada kendinize bakın ve hata arayın, gün içerisinde rüyada mıyım sorusunu içinizden ciddi anlamda kendinize sorun ve son olarak da bulunduğunuz yere nasıl geldiğinizi hatırlayıp hatırlamadığınız kontrol ederek gerçeklik testleri yapabilirsiniz.

3. Yöntem : Meditasyon

Bunun içinde destekleyici bir yöntem diyebiliriz. Tek başına da işe yarabilir fakat önceden de belirtildiği gibi en etkin ve lucide giriş yöntemi olarak adlandırılan yöntem rüya günlüğüdür. Meditasyon yönteminde ise gündüz, gece veya yatmadan önce 20 dakika boyunca zihninizi boşalmaya çalışarak meditasyon yapmaya çalışın. Meditasyon derin düşünce anlamına gelse de temelinde zihni boşalmak vardır. Zihni boşaltmak ise iç dünyanıza yaklaşmak anlamına gelir.

Meditasyonun bilinen bir çok faydası vardır. Örneğin; insanı rahatlatır ve stresten arındırır, konsantrasyonu arttırır, bilinç seviyenizi yükseltir.

Lücid Rüyaya Girince İlk Yapılması Gerekenler

İlk ve en önemli yapılması gereken şey sakin kalmaktır. Daha sonra yakınınızdaki şeyleri inceleyin mesela ellerinizi. Muhtemelen bir gariplik fark edeceksiniz ve yine de sakin kalmanız daha sonra rüyada olduğunuzu anladığınızı kendinize itiraf edip yine sakin kalmanız gerekir.

Yavaş yavaş etrafı anlamak için kendinizi serbest bırakabilirsiniz. Artık uyanmadan rüyada kalma şansınız yüksek hem de bilinciniz açık bir şekilde. Acele ile bir hayalinizi denemek başarısızlıkla sonuçlanabilir. Öncelikle etrafınıza adapte olun önce ufak değişiklikler deneyebilirsiniz. Acele etmeyin, panik olmayın ve sakin kalın çünkü aksi hisler uyanmak anlamına gelir.

Lucid Rüyada Neler Yapılabilir

Uyanılamayan Rüyalarda yani Lücid rüyada kontrol zaman zaman elinizde olabildiği gibi zaman zaman da bilinç altınızda olur. Kontrol sizdeyse uçmaktan tutun görünmez olmaya kadar tüm süper güçleri elde edebilirsiniz, canınız ne isterse onu yapabilir, nerede olmak isterse oraya gidebilir, istediğiniz arabayı yaratıp ona binebilir, yaşamak istediğiniz evde yaşamak istediğiniz kişilerle yaşabilirsiniz. Yani yaratıcı siz olur yaşayacaklarınız da hayal gücünüz ile sınırlı olur.

Tabi kontrolü ele almak ve uykuda kalabilmek kolay değildir. Ne kadar sık lucid olabilirseniz etrafı o kadar iyi kontrol edebilmeye başlarsınız.

Dikkat Edilmesi Gerekenler

Bildiğiniz üzere rüyada bir çok duyguyu ciddi şekilde yaşarsınız, heyecan ve üzüntü de bunlar arasında. Hatta zaman zaman acı bile. Eğer bu tip durumlardan kaçınmanız isteniyorsa lucid rüyanın da sakıncaları olabilir. Çünkü kimi zaman kontrolü kaybedebileceğiniz gibi, bu durumlarda kendiniz çok zor ve adrenalin pompalatan zorluklarda bulabilirsiniz. Örneğin; aniden yüksekten düşebilirsiniz veya duygusal zorluklarla karşılaşabilir inanılmaz sıkıntılı hissedebilirsiniz.

Sonuç

Tabi ki gerçeklikten sıkılmış insanların kaçış noktası olarak beklentileri ve umutları da yüksek olarak kalkıştığı bir durumdur lucid olmak. Gerçeklikte yakınına bile yaklaşamayacağınız tecrübeler yaşadığınız gerek hissiyat gerekse inandırıcılık olarak anlatılamayacak tecrübeler edebileceğiniz bir yer bilinç altınız.

Böyle bir kaçış noktası aramak da ne kadar sağlıklı bir zihnin arayışıdır onu da sorgulamak gerekir. Fakat tüm kontrolün elinde olduğu, canı ne isterse onu yapabildiği ve hepsinden önemlisi fizik kurallarının çürütülüp süper güçlerin elinize geçtiği bir yeri kim istemez…

Yorumlar